Teltta kajakkiin ja kohti saaristoa

Aavameri on melontaelämyksiä tarjoava yritys, joka järjestää monenlaisia melontaretkiä ja -kursseja sekä kansainvälisille että kotimaisille vieraille. Tarjontaa riittää aina muutaman tunnin kursseista liki viikon mittaisiin reissuihin – aikaisempaan melontakokemukseen tai ikään katsomatta.

Asiakkaita riittää laidasta laitaan. Tyypillisimpiä ovat saksankieliset pariskunnat tai perheet, jotka saapuvat viideksi päiväksi melomaan ja ostavat samaan pakettiin muutkin tarvittavat palvelut kuten kuljetuksen ja majoituksen.

”Jos asiakas tulee esimerkiksi Turun satamaan tai lentokentälle, olemme siellä välineiden kanssa vastassa. Asiakkaan ei tarvitse itse huolehtia mistään. Tällä säästetään asiakas suurelta vaivannäöltä”, pääoppaana ja kouluttajana toimiva Benjamin Donner kertoo.

Asiakkaat löytävät Aavameren melontaretket useimmiten Googlen ja yrityksen omien nettisivujen kautta. Myös TripAdvisor ja sosiaalinen media sekä erilaiset kansainväliset markkinointisivustot ovat tuoneet asiakkaita sekä kotimaasta että ulkomailta.

Monen päivän reissuille haluavat asiakkaat ovat yleensä kokeneempia luontoihmisiä, jotka tietävät jo paljon melontatekniikasta. Ilta- ja päivämelojat ovat perinteisemmin kokeilunhaluisia ihmisiä, joille luonnossa liikkuminen tai itse melominen ei ole vielä yhtä tuttua.

Matkailukohteiden hiomaton timantti

Aavameren retket tukevat täydellisesti viime vuosien nousevia matkailutrendejä. Mojito kädessä rantatuolilla loikoilun sijaan ihmiset hakevat lomaretkiltään kokemuksellisuutta ja välttelevät perinteisiä turistirysiä.

”Ihmiset etsivät autenttisuutta ja tukevat mielellään paikallisuutta. He haluavat tutustua paikalliseen saaristokylään ja tavata siellä asuvia ihmisiä.”

Saaristomeri on poikkeuksellinen retkeilyalue, jonka turismipotentiaalissa on vielä hyödyntämisen varaa. Donner on huomannut suomalaisille avomeren olevan usein ykkösjuttu, sen sijaan ulkomailta tulevat vieraat hullaantuvat tuhansien saarien muodostamista labyrinteista. Retkiä suunniteltaessa okinn aina mietittävä asiakkaan perspektiiviä: miten he käsittävät ympäristön ja mikä juuri heidän silmiinsä näyttäytyy vaikuttavana?

”Meidän saaristomme on ainutlaatuisuudessaan täysin verrattavissa napapiirielämykseen, Islannin luontoon tai Grand Canyoniin. Se on ihan erityislaatuinen niille, jotka eivät ole ikinä kokeneet vastaavaa. Tätä näkökulmaa pitäisi tuoda enemmän esiin. Siihen me olemme markkinoinnissamme pyrkineet.”

Tunnustusta vastuullisuudesta

Kun tarkka suunnitelmallisuus ja kestävän kehityksen periaatteet yhdistyvät, on tuloksena vastuullinen ja onnistunut matkailukonsepti. Aavameri palkittiin viime tammikuussa Visit Finlandin kärkituotepalkinnolla. Saaristomeren kansallispuiston piilotetut helmet -nimeä kantava kolmen päivän melontaelämys vakuutti valitsijaraadin. Lisäksi se sai kunniamaininnan myös Kestävän kehityksen kärkiyritys -kategoriassa. Se

palkittiin yrityksenä, joka panostaa vastuullisuusviestintään, tekee yhteistyötä hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa ja on laatinut oman, dokumentoidun ympäristöohjelmansa.

”Kestävä kehitys ja ekologisuus vaikuttavat tekemisessämme vahvasti aina hankinnoista reittivalintoihin. Haluamme, että tuotteet kajakeista ruokailuvälineisiin ovat pitkäikäisiä ja kuluttavat mahdollisimman vähän luontoa.”

Retkien luonteeseen kuuluu toisinaan pieni improvisointi esimerkiksi sääolojen vuoksi, mutta tarkalla suunnitelmallisuudella voidaan välttää monia yllätyksiä. Toimiva kokonaisuus rakentuu tarkkaan harkituista yksityiskohdista.

”Haluamme tarjota kaikin tavoin laadukasta ja hauskaa palvelua opastusta ja ruokailua myöten. Elämyksiä etsivät ihmiset löytävät haluamansa mahdollisimman kattavasti.”

Aavamerellä työskentelee kolme opasta, joilla on palava into melomiseen. Jokainen retki on omanlaisensa kokemus.

”Me teemme tätä, koska rakastamme merta ja melontaa. Meille on tärkeää tehdä asioita vastuullisesti ja asiakkaamme arvostavat sitä myös. Vastuullisuus on sittemmin osoittautunut hyväksi meriitiksi myös markkinoinnissa.