Pitkien perinteiden koulutuskeskus merenkulkijoille

Turun satama-alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee merenkulkualan koulutuskeskus Aboa Mare. Upeissa tiloissa toimivalla koululla on kunnioitettavan pitkät perinteet, sillä se on perustettu jo vuonna 1813. Aboa Maren simulaattoreilla pääsee niin lähelle aitoa merenkulkua, kuin se maalla on mahdollista. Vaikuttavat simulaattorit ja kokemuksen tuoma osaaminen valmistavat ansiokkaasti merenkävijöitä kotimaan laivoille ja kansainvälisille vesille.

Saman katon alla toimii kolme eri organisaatiota: toisen asteen koulutuksia järjestävä Axxell, ammattikorkeakoulu Novia sekä näiden tytäryhtiö Aboa Mare Ab, joka tarjoaa jatkokoulutusta meripäällystölle, yrityksille ja yksityishenkilöille. Molempien koulujen osaamista yhdistävä Aboa Mare -brändi näyttäytyy asiakkaille selkeänä kokonaisuutena.

”Suomalainen merikoulutus on arvostettua. Olen huomannut, että esimerkiksi Aasiassa arvostetaan yli 200-vuotisia perinteitämme”, Aboa Maren Leif-Christian Östergård kertoo.

Axxellissa ja Noviassa ammattitutkintoja tarjotaan linjasta riippuen joko englanniksi tai ruotsiksi. Aboa Mare järjestää kursseja lisäksi myös suomeksi. Kansainvälisyyttä huokuvien koulujen oppilaskirjosta löytyy tulevia merenkulun ammattilaisia ympäri maailmaa, Nepalista ja Bangladeshista lähtien. Aboa Mare on myös osaomistajana Filippiineillä sijaitsevassa koulutuskeskuksessa, joka kantaa nimeä Giga Mare.

Realistiset puitteet simulaattoriopetuksella

Koulutuslaitoksen toiminnassa keskeisessä osassa ovat huippuluokan simulaattorit. Ensimmäiset simulaattorit otettiin Aboa Marella käyttöön jo viime vuosituhannella ja niiden teknologinen kehitys on vuosien varrella ollut todella nopeaa. Tällä hetkellä Aboa Marella on käytössään kymmenkunta komentosiltasimulaattoria. Myös Dynamic Positioning -järjestelmällä (DP), meriliikenteen ohjauskeskuksella (VTS) sekä laivan konevalvontahuoneella on omat simulaattorinsa merikoulussa. Lisäksi Paraisilla on verstas, jossa opiskelijat työskentelevät laivan pää- ja apukoneen kimpussa.

”Meillä on paljon eri valmistajien laitteita, jotka vastaavat oikeiden liikennöivien alusten laitteita. Kurssille saapuessaan osallistuja huomaa heti, että kyseessä on täysin tositilannetta vastaava harjoitus.”

Tarve simulaattoreiden rakentamiseen voi joskus tulla myös ulkopuolelta.

”Suunnittelemme ja hankimme sillan usein yhdessä varustamon kanssa ja teemme sopimuksen koulutuksen tarjoamisesta. Asiakkaat tarvitsevat aina uusinta uutta. Me katsomme omasta näkökulmastamme kannattaako meidän investoida uusiin laitteisiin ja millä tavalla.”

Vuonna 2012 valmistunut Viking Grace on hyvä esimerkki yhteistyöstä varustamon kanssa. Aluksen päällystö harjoitteli ennen risteilytoiminnan aloittamista Aboa Maren simulaattoreilla uuden laivan ohjaamista. Gracen komentosiltaa vastaava simulaattori löytyy edelleen Aboa Maren tiloista.

”Teimme täydellisen mallinnuksen laivan komentosillasta. He halusivat, että päällystö saisi harjoitella uuden laivan ajamista ennen sen valmistumista. Kokeneen kouluttajan ja uuden simulaattorin avulla he kävivät läpi reitin ja satamat, joiden läpi laiva kulkee – se onnistui hienosti.”

Jäänavigointi on suosittu erikoistumiskohde jatkokoulutuksessa

Tällä hetkellä jatkokoulutuksista kovimmassa huudossa ovat napa-alueiden jäänavigointikoulutukset, eli Polar Code -kurssit. Ne ovat jäätilanteesta riippuen pakollisia kaikille arktisille alueille seilaaville isoille laivoille.

”Olemme kouluttaneet meripäällystöä simulaattoreilla yli kymmenen vuotta jäänavigoinnin olosuhteisiin, joten niiden järjestämisestä on jo paljon kokemusta. Kurssin muuttaminen pakolliseksi on meille luonnollisestikin hyvä asia.”

Östergård nostaa esiin jäänavigoinnista Yamal Projectin, jossa Aboa Mare on mukana. Kyseessä on projekti, jossa Jamalin niemimaalta Venäjältä haetaan äärimmäisistä olosuhteista nesteytettyä maakaasua, eli LNG-kaasua. Tätä varten on rakennettu laivoja, jotka tarvittaessa murtavat jopa kaksimetristä jäätä – takaperin kulkien. Laivoissa on 3 Azipod®-ruoripotkuria, joiden avulla laivaa pystyy ohjaamaan paljon tarkemmin kuin perinteisillä potkureilla.

”Olemme kehittäneet hanketta varten yhdessä laitetoimittajan kanssa todella suositun kurssin. Meille on kansainvälisesti hyvin merkittävää, että Yamal Projectin kansipäällystö on koulutettu juuri meillä.”

Jatkossa Östergård uskoo IGF-kurssien (turvallisuuskoulutus kaasua tai herkästi syttyviä nesteitä käyttävien alusten operoijille) nousevan entistä merkittävämpään asemaan. IGF-kurssit ovat LNG-kaasulla kulkevien laivojen päällystöille pakollisia.

”IGF-kurssien kysyntä ei vielä ole kovin suurta. Koulutuksen tarve lisääntyy kuitenkin tulevaisuudessa, koska LNG-kaasulla kulkevia laivoja rakennetaan jatkuvasti enemmän – myös risteilijöitä. LNG-kaasulla päästöt ovat niin paljon alhaisempia kuin raskaspolttoöljyllä”, Östergård päättää.

Lisätiedot

Leif-Christian Östergård
Manager of Marketing and Sales
leif-christian.ostergard@aboamare.fi