DefenceArch -hanke tuo puolustushistorialliset kohteet 2010-luvulle

Puolustushistoriallisista kohteista kehitetään parhaillaan kiinnostavia ja moderneja matkailuvaltteja. Mukaan on valittu Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman saaristoista kohteita, joissa puolustushistoriaa ei toistaiseksi ole markkinoinnissa kovinkaan vahvasti hyödynnetty. Kohteita kehitetään etenkin digimarkkinointiin ja mobiiliopasteisiin panostaen. Turun saaristosta kohteina ovat Örön linnoitussaaren eteläkärki sekä Korpoström. Kehittämistyötä koordinoi DefenceArch (Footprints of Defence in the Archipelago) -hanke, jonka vetovastuussa on Turun ammattikorkeakoulu.

Örössä työt ovat keskittyneet erityisesti vanhojen puolustusrakenteiden, kuten bunkkerien ja tykkien kunnostamiseen sekä uuden kävelyreitin rakentamiseen. Reitin rakentamisessa on kiinnitetty erityistä huomiota kestävään kehitykseen niin ympäristöllisesti kuin kulttuuriperinnöllisesti. Kävelyreitin selkeästi merkityt polut säästävät luontoa kulumiselta, bunkkerien valot toimivat aurinkoenergialla ja reitillä sijaitsee ympäristöystävällinen ekovessa. Kunnostustyöt puolestaan on tehty rakennuskonservaattorin tarkassa valvonnassa kulttuurimaisemaa kunnioittavalla tavalla.

Korpoströmissä puolestaan on keskitytty erityisesti aineettoman kulttuuriperinnön säilyttämiseen ja aluehistorian henkiin herättämiseen. Korpoströmin saaristokeskukseen on rakennettu näyttely, jossa käydään läpi muun muassa alueella vuonna 1743 käydyn suuren meritaistelun jännittäviä vaiheita sekä sitä, miten 1700-luvulla sotien myötä sotaväenotot, taudit ja nälkä vaikuttivat saaristolaisten elämään. Tällainen paikallisten ihmisten jo unohtuneen historian esille nostaminen nojaa kulttuurisen kestävyyden periaatteeseen.

Digisovellukset tavoittavat uusia asiakasryhmiä ja tuovat lisäarvoa matkailijoille

Turunmaan saaristo on saarien lukumäärän perusteella maailman suurin. Tämä on sinänsä huikea valtti matkailumarkkinoinnissa, mutta samaan aikaan myös melkoinen haaste. Saaristoa tuntemattomalle saarien valtava lukumäärä voi näyttäytyä labyrinttina, josta on vaikea löytää itselleen kiinnostavimpia kohteita ja reittejä – useimmiten saaria markkinoidaan yleisesti kauniin luonnon sekä pienimuotoisten matkailupalveluiden kuvauksilla. Hankkeen vetäjän, Turun ammattikorkeakoulun lehtori Telle Tuomisen mukaan internetin ja hakukoneiden kehitys on mullistanut kohdemarkkinoinnin.

”Ihmiset etsivät juuri omia tarpeitaan ja mieltymyksiään vastaavaa tietoa, vinkkejä ja viihdettä verkosta. Markkinoijan kannattaakin siis pyrkiä vastaamaan tähän tarpeeseen tarjoamalla potentiaalisille asiakkailleen arvokasta ja helposti löytyvää sisältöä silloin, kun heillä on ”haku päällä”. DefenceArch-hankkeessa keskeistä on ollut hyödyntää digitaalisia sisältöjä matkailijan asiakaspolun eri vaiheissa.

Hankkeessa tähän ongelmaan on tartuttu luomalla sähköinen Explore Coastal Past -esite, jota saaristosta ja kulttuuriperintökohteista kiinnostunut matkailija voi käyttää sekä suunnitteluvaiheessa että tien päällä ollessaan. Esite sisältää kartat 11 puolustushistoriallisesta kohteesta Turun ja Tukholman välillä sekä tietoa lähellä olevista laivareiteistä, nähtävyyksistä sekä majoitus-, ruoka- ja satamapalveluista. Vaikka monet saaristosta kiinnostuneet veneilijät ja auto- sekä laivamatkustajat haluavat samalla vierailla niin Turunmaan, Ahvenanmaan kuin Tukholmankin saaristossa, ei tämänkaltaisia maan rajat ylittäviä matkailureittiesitteitä ole juurikaan aiemmin tehty.”

Saariston kohdemarkkinoinnissa on tähän asti hyödynnetty videoita markkinointivälineenä varsin vähän. Viime vuosina videot ovat kuitenkin nousseet yhä merkittävämpään asemaan matkailun sisältömarkkinoinnissa ja tähän on myös DefenceArchissa tartuttu.

”Esimerkiksi Facebook suosii videojulkaisuja ja myös Googlessa kotisivuilla oleva video nostaa sijoitusta korkeammalle hakutulosten joukossa. Youtubeakaan ei voi pitää pelkkänä videopalveluna, vaan erityisesti nuorempien kohderyhmien keskuudessa siitä on tullut hakukone, josta ensimmäiseksi etsitään tietoa potentiaalisesta matkakohteesta. Tässä hankkeessa tämä seikka on otettu huomioon ja hankkeessa tuotetaankin yhteensä runsaat 20 lyhyttä monikielistä videota hankkeen neljästä eri pilottikohteesta. Turun saariston kohteista Öröhön on tuotettu kaksi ja Korpoströmiin viisi videota. Lisäksi yksi video esittelee kaikkia neljää eri kohdetta”, Tuominen selostaa.

Videot eivät ole pelkästään mainosvideoita, vaan osan tarkoitus on olla ensisijaisesti osa hankkeessa rakennettua näyttelyä. Tällaisia videoita ovat esimerkiksi Korpoströmin ”Muistakaa hänen nimensä” sekä Örön saaren eteläkärjen historiaa käsittelevä ”Örö 1910–2017”.

Matkailumarkkinoinnissa erikoistuminen on kultaa – Tarinat ja upeat maisemat kohteiden vetonauloina

Omien vahvuuksien ja ainutlaatuisten ominaisuuksien korostaminen ja erityispiirteiden tuotteistaminen auttavat erottumaan alueista, joita markkinoidaan ainoastaan kauneutensa avulla.

”Euroopan Unioni ja Visit Finland ovat pitkään jo puhuneet matkailunkin kehittämisessä erilaistumisen puolesta. Hankkeessa päädyttiinkin tietyn erityisteeman esille nostamiseen eli tässä tapauksessa valittiin luontonsa ja maisemansa puolesta mielenkiintoisia saaristokohteita, joihin liittyy eri vuosisadoilta puolustushistoriaa. Samalla päästiin esittelemään eri aikakausien ilmiöitä ja elämää saaristossa. Hankkeessa on pyritty kehittämään moniin eri kohderyhmiin vetoavia matkailukohteita”, Tuominen avaa.

Temaattisen erikoistumisen lisäksi hankkeessa on keskitytty erityisesti digitaalisiin sisältöihin ja tarinoihin. Digitaalisten sisältöjen etuina ovat, että niitä on helppo päivittää eikä niitä tarvitsea painattaa tai kuljettaa paikasta toiseen. Ne ovat siis helposti jokaisen kiinnostuneen saavutettavissa ja kaiken lisäksi myös kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia. Edellä mainittujen videoiden lisäksi hankkeessa on kehitetty myös Coastal Past -mobiilisovellus Android- ja iOS-laitteille.

”Coastal Past -mobiilisovelluksessa on kuvien, tekstin ja dramatisoitujen äänitarinoiden lisäksi historiaa havainnollistavia minivideoita kuten esimerkiksi dramatisoitu minivideo kesän 1743 Korpoströmin meritaistelusta. Näyttelyiden ja mobiilisovelluksen tavoitteena on herättää historia eloon ja antaa vieralijalle mahdollisuus oivaltaa kohteen erityispiirteet syvällisemmin. Tällä tavoin kohde myös jää toivottavasti paremmin asiakkaan mieleen ja hän saattaa suositella kohdetta myös tuttavilleen. Tuttavilta saadut suositukset ovat tutkitusti tehokkainta kohdemarkkinointia, joten kohteen muistettavuus on tärkeää."

Hanke on rahoitettu Central Baltic -interreg-ohjelmasta. Kaksi- ja puolivuotinen hanke loppuu helmikuussa 2019. Hankkeessa on tehty tiivistä yhteistyötä paikallisten kulttuuriyhdistysten, museoiden, kohteiden lähellä sijaitsevien yritysten sekä eri alojen asiantuntijoiden kanssa, jotta hanke onnistuisi mahdollisimman hyvin ja tulokset säilyisivät pitkään hankkeen jälkeenkin.

Lisätiedot

Telle Tuominen
Lehtori
Turun Ammattikorkeakoulu
telle.tuominen(a)turkuamk.fi