Raikas tuulahdus merimaailmaan

Meriaura erottuu muista alan yrityksistä erityisesti kestävään kehitykseen pohjautuvalla ajattelutavallaan. Yrityksen laivoissa hyödynnetään biopolttoaineita ja matkat pyritään taittamaan mahdollisimman vähän energiaa käyttäen. Meriaura Group on lisäksi mukana lukuisissa energiatehokkuuteen liittyvissä hankkeissa.

”Lähestymme asiaa vähän erikoisemmalta kannalta, kun pohdimme, miten liiketoiminnan ja ympäristönäkökulman voisi yhdistää. Meidän aluksemme ovat hyvin innovatiivisia. Se erottaa meidät varmasti muista varustamoista”, Meriaura Groupin toimitusjohtaja Elisa Mikkolainen sanoo.

Ympäristötietoisuus näkyy yrityksen toiminnassa esimerkiksi osallistumisessa merituulipuistojen rakentamiseen, joista yrityksellä on jo vuosien kokemus.

”Yhtenä bisneksemme osana olemme mukana viemässä tuulivoimaloiden osia. Tuulivoimalathan sijaitsevat nimenomaan merellä, ja osia pitää jotenkin pystyä toimittamaan paikan päälle. Se on välillä aika villiä.”

Eivät laivatkaan tuurilla seilaa

Komponentteja ei voi kuljettaa miten sattuu, sillä kuljetussäännökset ovat tarkkoja. Laivassa täytyy olla niin sanottu dynamic position -järjestelmä, jonka avulla valtava laiva pysyy olosuhteessa kuin olosuhteessa tarkasti paikoillaan.

”Se tarkoittaa sitä, että laiva pystytään pitämään paikallaan periaatteessa senttimetrin tarkkuudella, vaikka avomerellä olisi tuulta ja aallokkoa”, sanoo projektipäällikkö Jessica Saari, jonka vastuulla on haastava, lukuisten laivojen organisointipalapeli.

Tuulimyllyt ovat pyörineet saaristossa jo vuosikymmeniä, eikä niiden poistamiselle ole näköpiirissä järkeviä syitä. Uusimiselle on kuitenkin oma aikansa ja paikkansa, pakonkin edessä.

”On alkamassa toinen vaihe. Nyt puretaan ensimmäisiä merelle rakennettuja tuulimyllypuistoja, joiden tuulimyllyt ovat nykyisiin myllyihin verrattuna varsin pieniä. Purkutyössä vaaditaan sitä, että alusta hallitaan täydellisesti, samalla tavalla kuin rakennusvaiheessakin.”

Vaikka ala, tuulipuistot ja niiden koot kasvavat, ovat satamat ja laiturit edelleen usein pieniä ja väylät kapeita. Se asettaa omat haasteensa, mutta tuo Meriauran aluksille kilpailuedun jättimäisen kokoluokan heavyliftereihin nähden.

”Usein proomut ovat kilpaileva vaihtoehto meidän itse liikkuville aluksillemme. Esimerkiksi kuljetus Itämereltä Irlantiin kestää hinauksena kuitenkin usein liian kauan. Olosuhteet voivat pakottavaa aluksia odottamaan pitkäänkin”, Saari vertaa.

  Ala positiivisessa murroksessa

Meriaura on perustettu vuonna 1986 aluksi harrastuspohjalta ympäristöjärjestöjen toimintaa tukemaan. Vuosien saatossa yritys on kokenut upean kasvun merkittäväksi toimijaksi alallaan. Pitkän historian aikana on nähty kaikenlaista ja koko alan imago on muuttunut käänteentekevästi.

”On kiva nähdä, että on alalla, joka saa paljon positiivista julkisuutta tänä päivänä. Ennen shippingistä puhuttaessa esillä olivat lähinnä merimiesten huonot palkat, ja ympäristöasioissa liikuttiin harmaalla alueella”, Mikkolainen sanoo.

Meriteollisuuden kasvu on kulminoitunut telakan vahvaan nousuun. Nousukiidosta on ollut hyötyä kokonaisvaltaisesti merellisen osaamisen yrityksille.

”Onhan tässä hillitön buumi. Se on uskomatonta, kun miettii, miltä telakan tulevaisuus näytti pari vuotta sitten ja miltä se näyttää tällä hetkellä. Tuntuu, että vain taivas on rajana. Totta kai telakan tarpeet heijastuvat myös muillekin yrityksille.”

Telakalla riittää töitä osaajille, mutta sama pätee myös muualle meriteollisuuteen. Alan koulutusta ei kuitenkaan ole tarjolla tarpeeksi. Muutosta kaivattaisiin, sillä osaaville käsille riittäisi kyllä kysyntää.

”Nyt huomaa, että osaajista alkaa olla jo pulaa.”

Lisätiedot

Meriaura