Pitkälle jalostettu verkostomainen toimintatapa

Meyer Turku Oy on tunnettu innovatiivisten ja suuren kokoluokan risteilyalusten ja matkustajalauttojen valmistajana. Suunta Turun telakalla on ollut vakaasti ylöspäin siitä saakka, kun Meyer tuli vuonna 2014 sen omistajaksi.

Yksi suuri syy onnistumisten taustalla on tehokkaasti toimiva laivanrakennusverkosto. Aiemmasta tavasta, jossa telakalla kaikki valmistettiin itse, on siirrytty hyödyntämään massiivista alihankkijaverkostoa. Verkoston tekemän työn osuus on laivan arvosta yli 80 prosenttia.

”Karkeasti sanottuna: meidän organisaatiomme rakentaa laivan rungon ja suunnittelee laivan yleisen konseptin. Mitä yksityiskohtaisemmaksi suunnittelu menee, sitä enemmän siihen osallistuu verkosto”, Meyer Turun viestintäpäällikkö Tapani Mylly kertoo.

Meyer on kokoava voima, joka organisoi verkoston töihin ja pitää langat käsissään valvomalla ja ohjeistamalla. Verkoston hallinta ja kokonaisuuden hallinta yhdessä verkoston kanssa on monimutkainen kuvio.

”Sitä on harjoiteltu vuosikymmeniä täällä ja se osataan nykyään hyvin. Meillä on pitkiä yhteistyökumppanuuksia. On olemassa esimerkiksi sellaisia firmoja, jotka ovat aloittaneet joskus parikymmentä vuotta sitten ”isä, poika ja Hiace” -tyyppisellä firmalla ja ovat kasvaneet siitä meille tärkeiksi yhteistyökumppaneiksi, joilla on kymmeniä omia työntekijöitä.”

Laivat ovat nykyään teknologisesti huippumoderneja ja ne sisältävät monenlaisia huvituksia ja palveluita matkustajien viihtyvyyden takaamiseksi. Rakennusvaiheessa työ on hyvin erikoistunutta ja vaatii syvällistä osaamista, koska jokainen toimija keskittyy aina tiettyyn pieneen osa-alueeseen kerrallaan. Meyer huolehtii siitä, että nämä palaset sopivat palapeliin, jota eri alojen osaajat yhdessä kokoavat.

”Moderni risteilylaiva on monimutkainen kokonaisuus. Siellä on sairaala, lastenhoitopaikka, ravintoloita, hyttejä, kaikki laivalla liikkumiseen liittyvä teknologia, vedenpuhdistamot ja paljon muuta. Ei ole järkevää, eikä oikein mahdollistakaan koota kaikkea sitä asiantuntemusta yhteen firmaan.”

Ympäristöarvot ja energiatehokkuus keskiössä

Meyerin rakentamien alusten vahvuuksiin kuuluvat niiden ympäristöystävälliset ja energiatehokkaat ratkaisut.

”Onneksi matkustajat ovat koko ajan tietoisempia siitä, minkälainen hiilijalanjälki esimerkiksi heidän matkastaan syntyy. Meillehän se on pelkästään hyvä asia, koska me ainakin haluamme ajatella, että olemme ympäristöasioissa kilpailijoitamme edellä.”

Tällä hetkellä telakalla valmistuu TUI Cruisesin Mein Schiff -sarjan uusin risteilyalus. Sarjan edellinen alus saatiin valmiiksi tämän vuoden toukokuussa ja nyt valmisteilla olevan aluksen on määrä valmistua ensi vuoden alussa.

Jokainen laiva on aina edeltäjäänsä teknologisesti kehittyneempi. Esimerkiksi viime keväänä telakalta lähtenyt Mein Schiff 1 suunniteltiin edeltäjäänsä verrattuna 10 prosenttia energiatehokkaammaksi. Muutokset syntyvät monien eri asioiden, esimerkiksi moottoreiden ja ilmastointien tehokkuuden parantamisesta.

”Loppujen lopuksi energiankulutus koostuu tosi monesta pienestä purosta. Sen takia kymmenen prosentin säästöä ei saa niin, että leikataan yhdestä paikasta. Se syntyy kymmenistä ja mahdollisesti sadoistakin pienistä jutuista.”

Ympäristöystävälliset arvot eivät näy pelkästään laivojen energiankulutuksessa, vaan niihin kiinnitetään huomiota myös rakennusvaiheessa. Meyerilla on meneillään useita hankkeita, joissa pyritään vaikuttamaan siihen, miten jättimäisellä telakka-alueella käytetään energiaa säästeliäästi tuotantovaiheessa.

”Olemme siirtyneet käyttämään tuotannossamme pelkästään uusiutuvaa energiaa. Kehitämme tietysti muutakin kuin energiankulutusta. Kiinnitämme huomiota esimerkiksi jätteenkierrätykseen ja vaadimme myös verkostoltamme moitteetonta toimintaa.”

Hyvä maine ja vahva tilauskanta tuovat työtä vuosiksi

Laivojen kokoa ja telakoiden tuotantoa lasketaan yleensä bruttovetoisuustonneissa, jolla tarkoitetaan käytännössä laivan tilavuusmittaa. Mylly kertoo Meyerin lukujen olevan tasaisessa kasvusuhdanteessa.

”Meidän tuotantomme kasvaa edelleen. Rakensimme 2014 vielä noin 100 000 bruttovetoisuustonnia vuodessa. Se oli yksi keskikokoa pikkuisen pienempi risteilyalus vuodessa. Nyt me olemme jo lähes tuplanneet sen. Jo pelkästään tämänhetkisen tilauskirjauksen mukaisesti tämä tuotantomäärä kasvaa yli 300 000 bruttovetoisuustonniin 2020-luvulle tultaessa.”

Kova kasvu avaa tulevinakin vuosina luonnollisesti uusia työpaikkoja telakalle. Osaaville tekijöille on tilausta sekä Meyerilla että verkostoon kuuluvissa yrityksissä.

”Jotta voimme kasvaa niin voimakkaasti, tarvitsemme omaan porukkaamme Meyer Turun työntekijöiksi noin kaksisataa uutta työntekijää joka vuosi. Lisäksi kasvu tarvitsee investointeja. Tällä hetkellä viemme eteenpäin 200 miljoonan euron investointiohjelmaa, jonka myötä voimme nopeuttaa tuotantoa ja kasvattaa volyymeja entisestään. Tilauskirja ulottuu tällä hetkellä vuoteen 2024 asti, eli siihen asti olemme täystyöllistettyjä. Olemme kuitenkin vakuuttuneita, ettei kasvu pysähdy siihenkään.”

Mylly sanoo risteilyrakentamisessa menevän tällä hetkellä hyvin. Turkuun asiakkaita tuo erityisesti luotettavuus. Sekä omistajalla että suomalaisella laivanrakentamisella on maailmalla hyvä maine.

”Asiakkaat luottavat siihen, että meillä on vakaa omistaja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rahoitusasiat ovat kunnossa ja pystymme toimittamaan laivat. Asiakkaat tietävät, että täällä rakennetaan maailman huippulaivoja.”

Lisätietoja

Tapani Mylly
Viestintäpäällikkö
viestinta(a)meyerturku.fi
050 560 2464