Laivojen luotettava huoltopaikka

Turku Repair Yard on Naantalin Luonnonmaalla sijaitseva korjaustelakka, joka perustettiin vuonna 1989. Pohjois-Euroopan suurimmalla kuivatelakalla tehdään huolto- ja korjaustöitä, minkä lisäksi siellä on pilotoitu elinkaarensa päähän tulleiden laivojen kierrättämistä.

Vaikka Turku Repair Yard on suoraan käännettynä korjaustelakka, ei kannattavaa bisnestä voi tehdä ainoastaan karille ajautuneiden tai muutoin vaurioituneiden laivojen korjaamisesta. Telakan arki koostuukin suurimmaksi osin sellaisista vesilinjan alapuolella sijaitsevien kohteiden huolto- ja kunnossapitotöistä, joita laivoihin ei voida tehdä laiturissa. Yksi yleisimmistä tehtävistä on pintakäsittely.

”Pintakäsittelyssä alus pestään, hiekkapuhalletaan vanhat maalit niiltä osin kuin tarpeellista ja maalataan uusiksi. Lisäksi tehdään potkurilaitteistojen huoltoja, korjauksia ja terästöitä”, Turku Repair Yardin HSSEQ Manager Juha Olli luettelee.

Haastatteluvierailun aikana Telakan pukkien päällä lepää Viking Linen alus Gabriella, jolle tehdään pintakäsittelyä. Gabriella ei ole ainoa ruotsinlaivakävijöille tuttu alus, joka on käynyt Naantalissa huollettavana: lähes jokainen Ruotsin ja Suomen väliä matkaava risteilijä on ollut tasaisin väliajoin telakalla Naantalissa. Laivoille on tehtävä huolto- ja tarkastustoimenpiteet kahdesti viiden vuoden aikana.

Laivojen purkamisesta ja kierrättämisestä uutta liiketoimintaa

Perinteisten huolto- ja korjaustöiden lisäksi Turku Repair Yard on lähtenyt testaamaan laivojen purku- ja kierrätystoimintaa, jossa vanhat laivat kierrätetään teollisuuden raaka-aineiksi.

Suurin osa maailman noin tuhannesta vuosittain purettavasta laivasta puretaan Aasiassa. Eurooppa jää jalkoihin, sillä täällä tänne irtoaa purkutyöstä vain noin kymmenen prosentin osuus. Esimerkiksi intialaisten kanssa on mahdotonta kilpailla, koska Intiassa laivasta pystytään maksamaan suurempi summa, kuin mihin aluksen metalliromun hinnoilla täällä ylletään.

”Se perustuu siihen, että heillä on kaikki valmiit kanavat myydä irrotetut koneet ja laitteet. Euroopassa ei myöskään ole kysyntää käytetylle tavaralle.”

Yhtenä ideana on ehdotettu järjestelmää, jossa laivanomistajilta kerättäisiin satamamaksujen yhteydessä kierrätysmaksuja. Kerätyt varat käytettäisiin laivan purkamiseen ja kierrättämiseen sen jälkeen, kun laiva on seilannut viimeisen matkansa. Se saattaisi Ollin mukaan olla jollain tavalla kannattavaa, toisin kuin pelkällä metalliromun myynnillä kilpaileminen.

Tulevaisuus näyttäytyy vakaana ja alueella piisaa osaamista

Meriteollisuudella ja telakoilla on tunnetusti takanaan Varsinais-Suomessa vahvoja vuosia, eivätkä tulevienkaan vuosien ennusteet lupaile myrskypilviä. Syy siihen on selvä:

”Kyllä se tuo uudisrakentamisen pitkä tilauskanta on. Se hyödyttää meitäkin sillä tavalla, että alihankintaverkosto pysyy täällä. Osaaminen ei katoa täältä Varsinais-Suomesta.”

Laivojen kierrätys saattaa olla telakalle jatkossa seuraava iso askel. Vuosikymmenten menestyksekkään historian takana piilee kuitenkin monia vakaita tekijöitä. Olli mainitsee näistä yhden, joka takaa sen, että laivat odottavat ajallaan matkustajia terminaalissa huoltotöiden jälkeen.

”Toimitusaikojen pitäminen on telakkamme parhaimpia myyntivaltteja. Hinnalla Suomessa ei pystytä kilpailemaan muiden maiden kanssa, mutta sitten kun sovitaan jotain, se pitää.”

Lisätiedot

Juha Olli
Health, Safety, Security, Environment & Quality Manager
juha.olli(a)turkurepairyard.com
+358 (0)40 510 6952